marți, 17 noiembrie 2009

Dialog purtat de un om cu o oglindă

Cine eşti tu? Nici nu mai contează. Numele tău este lipsit de importanţă. Figura ta se pierde printre celelalte, imposibil de identificat, imposibil de particularizat. Tu nu ai un chip al tău. Eşti unul dintre cei mulţi. Cu nimic deosebit. Cu nimic special. Nimic nu te face să pari măcar diferit. Te privesc, rătăcit undeva într-o masă de indivizi, fiecare cu problemele lui, fiecare cu dorinţele lui, cu iubirile lui, cu frustrările lui. Asemeni lor eşti şi tu. Problemele tale nu vor fi niciodată mai grave, dorinţele tale nu vor fi niciodată mai temerare, iubirile tale nu vor fi niciodată mai profunde, frustrările tale niciodată mai pasionale. Eşti asemeni lor, celor lângă care îţi trăieşti viaţa. Tânjeşti după un strop de originalitate. Nu îl găseşti. Nici măcar în confesiunile tale cele mai intime nu îl găseşti. Cu cât îl cauţi mai mult, cu atât descoperi că mlaştina de anonimi în care te bălăceşti îţi este casă, că niciodată nu o vei părăsi, că nimeni nu a reuşit să o părăsească, că aceia care şi-au lăsat, într-un fel sau altul, amprenta în dansul timpului cu umanitatea, nu au fost decât nişte bieţi norocoşi, cum poate că vei fi şi tu – dar asta nu va schimba cu nimic condiţia ta, asta nu te va schimba cu nimic, asta nu îţi va oferi nici măcar o clipă detaşarea pe care o visezi. Asta nu te va scuti de starea de anonimat în care îţi este dat să fii.
Cine eşti tu? Nici măcar tu nu poţi răspunde la întrebare. Vei îngâima, cel mult, câteva cuvinte, pe care şi alţii le-au îngâimat înaintea ta, asemenea, cu nicio valoare semantică în plus sau în minus, cuvinte incapabile să îţi ofere posibilitatea de a te pipăi altfel. De a te dimensiona altfel. De a-ţi acoperi altfel creştetul. Vrei să fii un uzurpator al istoriei. Nu poţi. Nici ceilalţi nu au putut.
Mi-e milă de tine. Dar nici măcar mila mea nu te evidenţiază, pentru că milă mi-e şi de semenii tăi, de cei fără de care nu poţi forma un întreg capabil să funcţioneze, fără de care nici tu nu exişti sau nu poţi exista. Mi-e milă pentru că vrei. Mi-e milă de tine pentru că încă mai crezi că eşti liber, că ai discernământ, că ai puterea alegerii. Mi-e milă de tine că încă te mai zbaţi, că încă nu ţi-ai acceptat destinul, că încă, atunci când închizi ochii, te mai vezi în jilţul unicităţii. Tot ce tu îmi poţi trezi, astăzi, este mila. Tot ce vei putea trezi cuiva vreodată va fi mila. Atâta timp cât te vei încăpăţâna să schimbi lumea, nu vei putea trezi decât milă.
Cine eşti tu? O glumă. Un pariu al zeilor. Un eşec al divinităţii. Eşti o eroare! Să nu uiţi asta: nu eşti decât o eroare a unei gândiri pe care nu o poţi cuprinde cu mintea ta.

14 comentarii:

  1. intr-adevar marea majoritate e reprezentata de oameni care nu fac altceva decat sa mimeze pe cel din dreapta, si nu e nici macar prin cele mai ascunse ganduri diferit de cel din dreapta.din cauza unei societati bolnave,manipulate de catre mass-media,unde toti sunt indobitociti...toti vor BMW, toti vor apartament nu stiu de care sau vila in nu stiu care cartier, nu mai vorbim de D&G,Versace,etc...s-a ajuns pana aici din cauza lacomiei celor din varf...nu vorbim de directori de firme, nici de presedinti de tari,nu, vorbim de adevaratul varf al societatii noastre:)...va rog totusi sa va pastrati putina speranta,macar sa ne consideram noi in adancurile noastre diferiti fata Cutarescu care are CLS...in cazul asta am putea vorbi,din punct de vedere psihologic, de o oarecare invide, ce-i drept manifestata putin altfel...dar tot invidie ramane..lasand asta la o parte si revenind la faptul ca nu ne diferentiem cu nimic fata de seamanul nostru...cel putin imi place sa cred ca sunt altfel..si ca sunt altfel pentru ca am alte criterii dupa care traiesc...am alte criterii de a-mi alege prietenii si cu totu si cu totu alte principii si motive de a trai...

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu chiar cred ca aici n-a vrut sa se refere la cei care mimeaza si vor BMW, ci la absolut toti, toti, inclusiv cei care vrem sa credem ca suntem diferiti de ceilalti. Mi se pare normal sa vrei sa iesi in evidenta,(si chiar ne place tuturor sa credem ca sunetm speciali si ceilalti sunt niste copii ale altora) sa nu fii ca ceilalti, dar pana la urma suntem toti oameni, la fel anatomic (ma rog, aproximativ) si cu acelasi tip de creier. In fine, foarte frumos scris :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Dupa parerea mea, se refera la impasul ganditorului. Lasand la o parte masa de clone care vaneaza BMW si vile, cred ca ridica problema la un cu totul alt nivel. Vorbeste de frustrarea interioara a intelectualului care atunci cand se uita in oglinda vede doar "un alt intelectual". Nicidecum de nevoia de a iesi in evidenta. Asta este o nevoie mediocra, nu este motivul intelectualului de a gandi. S-a ridicat problema indoielii in drumul omului de a se ridica, nu a se ridica deasupra celorlalti, nu asta-i scopul nicidecum (daca acesta este scopul individului, nu este cu nimic mai presus de cei pe care i-a descris prietenul meu, vanatorii de BMW), ci a-si ridica trairea. Se vede pus in fata faptului ca si altii inaintea lui au incercat si au facut acelasi lucru. Dar, chiar daca anatomic vorbind, facem parte din aceeasi specie, suntem total diferiti individual de ceea ce ascunde carapacea asta cu 2 picioare. Creierul o avea aceeasi structura, dar gandirea difera. Aici intervine problema: chiar difera gandirea propriu-zisa de la un ganditor la altul? Sunt lipsit de originalitate daca a mai fost gandita si de altcineva? In nici un caz! Oglinda nerusinata! Nu esti decat o scapare a laturii mediocre a sufletului meu, al sufletului omului! Tu esti o eroare, nu eu! Eroare este ca te las sa-mi spui lucrurile astea! Esti slabiciunea care incearca orice ganditor! Nu esti altceva decat partea din mine care se indoieste, esti intruchiparea slabiciunii mele! Orice gand, emotie, daca poate fi denumita, nu inseamna ca se regaseste si la altcineva. Iar daca mergi cu ideea ca intri intr-un anonimat, vei intra, pentru ca doar cei anonimi se impaca cu ideea asta. Mintile sclipitoare, in launtrul lor, se recunosc ca (scuzati cacofonia) fiind minti sclipitoare. Vad asta ca o ultima incercare, ultimul prag al geniului: sa se recunoasca geniu.

    RăspundețiȘtergere
  4. Fiecare om este ca o oglindă: el reflectează ceea ce-i fac ceilalţi. Dacă cineva îi zâmbeşte, zâmbeşte şi el; dacă cineva se încruntă la el, răspunde şi el cu încruntare. Dar nu numai faţa lui răspunde astfel, ci aşa face inima lui. Inima lui răspunde ca o oglindă la ceea ce vede el în inima celuilalt: dacă simte că cineva îl iubeşte, inima lui răspunde cu iubire; dacă simte că cineva îl urăşte, inima lui răspunde cu ură.
    Ideea este ca noi oamenii functionam ca niste oglinzi.
    Întrebarea la care trebuie să răspundem fiecare dintre noi este aceasta: Pe cine oglindim noi? Pe oamenii din jur, care inevitabil ne greşesc, care intenţionat sau neintenţionat ne fac rău şi ne rănesc sau care pur şi simplu nu sunt atrăgători, nu sunt simpatici, ci sunt nişte „nesuferiţi” şi nişte „imposibili”? Dacă îi oglindim pe ei, procedăm ca ei, le răspundem după cum sunt ei şi nu suntem decât „ecoul” lor, şi astfel suntem exact ca ei!
    Textul este foarte frumos,dar in acelasi timp ascunde multe:)

    RăspundețiȘtergere
  5. Draga DarkSecret, permite-mi sa te contrazic. Nu sunt de acord cu afirmatia ta ca oamenii ar fi niste oglinzi. Probabil te lasi foarte mult influientat/a de ce este in jurul tau. Sunt de parere ca omul poate raspunde la ura cu dragoste, la dragoste cu ura. Daca o luam asa, primul om, neavand pe cine oglindi, a fost gol? lipsit de sentimente? BIneinteles ca influienteaza mult, dar in functie de caracter, chiar cred ca omul nu raspunde neaparat cu ceea ce primeste, ci cu ceea ce are

    RăspundețiȘtergere
  6. Draga Codrin,nu ma deranjeaza ca ma contrazici,nu ma las influentat/a de ce este in jurul meu,pur si simplu este parerea mea si tu o iei asa cu primul om,eu nu m'am referit la asta..chiar cred ca oamenii sunt niste oglinzi,pentru ca uita'te in jurul tau,in lumea de azi,lumea se copie,daca vad o haina rosie cu dungi albastre,in cateva secunde toti arata la fel,inca un exemplu sunt pitipoancele,etc. Eu nu cred ca tu ai raspunde la dragoste cu ura,de ce ai face asta? Primul om avea in cine sa se oglindeasca,in prima femeie.Si abia se nascuse si avea multe de invatat,deci exemplul cu primul om nu mi se pare destul de bun,dar fiecare cu parerea lui.

    RăspundețiȘtergere
  7. De la faptul ca ai observat tu ca pustii astia care nici nu stiu bine pe ce lume traiesc se copie unul pe altul pana ajung toti niste clone patetice si pana a spune ca omul e o oglinda, e cale lunga. Te raportezi prea mult la zilele noastre si la un cerc limitat de persoane. Afirmand ca omul este o oglinda care imita, desfiintezi principiile personale, lucru cu care nu am cum sa fiu de acord. Si ce anume ti se pare atat de extraterestru sa raspunzi la dragoste cu ura?

    RăspundețiȘtergere
  8. "primul om avea in cine sa se oglindeasca,in prima femeie"...deci nici ca se putea sa mi se dea dreptate mai bine!!intai fu OMUL si apoi femeia:)...:))deci putem vorbi de o anterioritate a omului inaintea femeii?ma vei contrazice maine dimineata,(de fapt acu e dimineata,ma rog)imi vei spune ca de fapt tu te gandeai la barbat si ai scris om?:-?:))ma rog asta e off-topic deci am sa revin la subiect...bineinteles ca vrei bmw si ca nu recunosti!bineinteles ca vrei sa fii mai bun decat vecinul!bineinteles ca vrei vila!nu ma minti te rog!nu-mi spune ca ai exces de omenie si de moralitate in vremurile astea!te minti singur dak spui ca nu vrei toate astea!te-ai invartit singur intrun cerc vicios si ai ajuns la ce se spune in post cu adevarat,si anume ca esti demn de mila astora care se cred totusi indiferenti,de mila astora care se cred diferit.crede-ma si ei vor bmw.ii face lucru asta sa faca parte din acea "gloata"?isi doresc bmw-ul din alte motive...asta ii face diferiti:)

    RăspundețiȘtergere
  9. inca ceva pt darksecret...ba daca esti baiat si spui ca nu se poate raspunde cu zambet unei ofense inseamna ca nu esti demn si ca intr-adevar faci parte din gloata aia de nimeni si nimicuri fara niciun fel de idei si perceptii:)daca esti fara si spui ca reactionezi tot prin a insela cand iubitul tau te inseala inseamna ca esti..shhht sa nu vorbim urat pe blog:)...intervine ideea aia cum ca barbatu nu inseala..femeia o face:)si cred ca e adevarata:)

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna dimineata in primul rand!:) Chiar eram curios daca s-a mai dezbatut ceva pe problema asta (sunt foarte constient ca s-a iesit mult din ideea postului, dar ideea distinsului DarkSecret m-a starnit). Eu n-am cum sa fiu de acord cu afirmatia cum ca omul ar fi o oglinda. Respect pe individ din tot sufletul ca si-a pus problema asta si ca a gandit-o. Dar chiar il implic la o meditatie mai profunda si la analiza mai multor tipuri de persoane, clase sociale, timpuri etc. Pentru ca a spune ca "omul", asta ne inglobeaza pe toti din toate timpurile.
    Vad ca aici is putin gigi contra:)). Chiar cred ca e posibil sa nu-ti doresti BMW sau sa vrei sa fii mai bun ca vecinul. Chiar cred in ideea de a vrea pur si simplu o masina pentru nevoile personale (ca s-o nimeri BMW ca iti place in mod deosebit si ca e o masina buna si ai cu ce s-o cumperi, nu vad ca fiind un gest de "sa fiu smecher") si de nu a urmari sa fii mai bun decat vecinul, ci mai bun decat tine, pentru ca nu dai doua parale pe faptul ca vecinul ar fi mai bun decat tine. O fi, bravo lui! tot respectu si sa traiasca sanatos, sa faca 10 copii mari si frumosi, eu am treburile mele.

    RăspundețiȘtergere
  11. Atata timp cat crezi ca faci parte din acea "mlastina" si te lasi condus de acest gand, vei ramane acolo. E poate usor de zis ca daca x n-a facut, eu de ce as face. In loc sa profiti de acest lucru si sa te ridice peste medie, stai si lincezesti in continuare la acelasi nivel. Dupa parea mea, totul consta in autodepasire. Trebuie sa-ti impui sa faci mai mult. Nu pentru a le arata celor din jur ca esti diferit, pentru ca nu o faci pentru admitatia lor,ci o faci pentru tine. Tie trebuie sa-ti demonstrezi ca poti mai mult. Ei nu te vor ajuta cu nici, din contra te vor desconsidera atribuindu-ti tot felul de apelative, te vor crede un ciudat. De ce? Fiindca ai facut ceea ce ei nu au indraznit sau gandit vreodata. Deoarece prefera sa fie verticali si sa nu faca nimic ca sa iasa din anonimat. Tu trebuie sa inveti pe seama lor si sa vezi ca se poate mai mult. Nu trebuie sa te lasi influentat.

    RăspundețiȘtergere
  12. Nu credeam ca am sa ajung in situatia de a spune ca regret ca am intrat pe acest blog...eu doar mi'am spus parerea,fie ca va place fie ca nu,dar hai sa nu ne dam mari si tari ca mai avem mult pana acolo.Mult succes in continuar enfalid si codrin.

    RăspundețiȘtergere
  13. super tare frate:))e enafalinad chiar inseamna ceva,enafalid nu asa ca te rg ca pe viitor sa numi mai stalcesti pseudonimu:)mc anticipat

    RăspundețiȘtergere
  14. Draga DarkSecret....Daca te-ai simtit ofensat/a, ai sincerele mele scuze. Nu te judec (doamne fereste) nici pe tine nici pe altii care au curajul sa se exprime liber pe acest blog, ba din contra, nu manifest decat admiratie. Dar nu vad rostul in a-ti posta o idee daca nu esti pregatit/a sa primesti opiniile celorlalti despre ideea ta.

    RăspundețiȘtergere