joi, 4 august 2011

Viciu genial

Aflandu-ma intr-o conjunctura care mi-a impus recitirea poeziilor “Scrisoarea I” si “Luceafarul” de Eminescu, am avut o mica revelatie. Am observat un amanunt pe care nu l-am mai intalnit analizat in textele de critica. Daca l-ati mai gasit undeva, va rog sa-mi spuneti si sa ma credeti pe cuvant ca eu nu l-am citit.

Ambele poezii, in viziunea mea, ilustreaza foarte bine viciul in care cad marile genii......poate din cauza unor ipoteze care conduc la aceeasi concluzie sau poate din simplu orgoliu. Ajung la un moment dat sa-si conceapa propria fiinta ca tinzand spre divinitate. Multi analizeaza acest aspect al liricii eminesciene: sacrificiul omului de geniu in sensul renuntari la lumea simpla pentru un scop mai nobil si astfel instrainarea de elementele simple ale existentei care ne definesc ca fiind oameni sau simpla incapacitate a sufletului inaltat de a resimti sentimentele pamantesti, dar daca nu este un sacrificiu? Daca e un viciu? Fiind inzestrat cu un anumit potential si cu o dorinta de cunoastere, unuia nu-i poate fi de ajuns explicatia simpla pentru scopul personal in aceasta existenta care este descrisa in majoritatea invataturilor ca un test, o asteptare pentru viata vesnica de dupa si constransa de preacunoscuta porunca “crede si nu cerceta” (totul de aici pleaca, de la setea de adevar). Asadar, pornind intr-o adevarata odisee a cunoasterii, geniul poate gasi diverse explicatii pentru intrebarile universale care chinuie in general sufletul uman, mai mult sau mai putin relevante, dar nu face altceva decat sa ajunga la o alta credinta care, asemeni celei de la care a pornit frustrarea initiala, nu va fi altceva decat un refugiu al sufletului sau impotriva fricii de a nu cunuoaste. Aflat in ipostaza in care isi poate explica existenta fara a fi nevoit de a si-o raporta la o entitate suprema ca in cazul religiei, omul de geniu cade intr-o patima ingrozitoare: incepe sa-si perceapa propria fiinta ca fiind parte din divin, iar din momentul in care omul se considera zeu bineinteles ca raportarea sa la ceilalti muritori sau satisfacerea sufletului cu simple sentimente pamantesti nu mai au nicio relevanta, asadar aceasta rupere a omului de geniu de concret poate fi vazuta nu ca un sacrificiu personal, ci poate chiar ca o boala, un defect profesional daca vreti.

Toate astea ma duc cu gandul la “Faust” al lui Goethe pentru care pot personal sa argumentez doua viziuni diferite asupra finalului operei, dar una dintre ele este ca omul de geniu se poate mantui prin gasirea fericirii simple, absolute (ca gradinaritul), asadar trecand peste aceasta patima, dar totodata pastrandu-si genialitatea. Astfel se creeaza un alt tip al geniului, dar mai inalt: omul care tinde spre raspunsurile universale, dar se bucura cand isi priveste rasadurile.

11 comentarii:

  1. Fiecare dintre noi poate fi divin prin simplul fapt ca Dumnezeu ne a facut si dupa chip si dupa asemanare. Eminescu ajunge la divinitate prin sentimentul divin ce l simtea fata de femeie,iar ceea ce a facut el nu se cheama decat o simpla hiperbolizare. Daca tu spui ca el e nebun din cauza chestiei asteia,foarte bine!promit sa nu te acuz de nimic!insa te rog nu i spune viciu,pentru ca nu e tocmai din cauza faptului ca el se considera oarecum deasupra oricarui lucru omenesc.
    Care ar fi pacatul in a ti dori sa tinzi spre divin?Care ar fi pacatul sa te simti Dumnezeu tocmai pentru ca iubesti atat de mult incat crezi ca simti ce simte Dumnezeul adevarat pentru tine? Nu e viciu,e pura lui dragoste pentru Frumos!

    RăspundețiȘtergere
  2. nu am zis ca e un pacat, ci l-am numit viciu. controversa pe care am icercat sa o ridic e ca solitudinea si ruperea oarecum de viata concreta nu sunt necesare geniului, ci sunt o consecinta a acestui "viciu genial" in care par a cadea mintile stralucite, de a se crede tinzand spre divinitate. in momentul in care incepi sa te identifici cu divinitatea e normal sa iti fie imposibil sa te mai legi spiritual de lucrurile pamantesti si astfel sa para ca ai renuntat la fericirea pamanteasca. eminescu prezinta iubirea ca un ideal la care el nu mai poate ajunge tocmai din acest motiv: diferenta discordanta dintre universurile luceafarului si al catalinei; deci invinuieste cumva legile universale pentru incapacitatea sa de a mai fi atins de sentimentele pamantesti. eu asta zic: poate nu e de vina universul, poate nu e ceva care nu tine de individul genial, poate nu e un sacrificiu necesar atingerii starii de genialitate, ci doar un viciu in care cad geniile poate din orgoliu, acela de a nu se mai considera ca facand parte dintr-o lume plina de atata plebe.

    RăspundețiȘtergere
  3. "eminescu prezinta iubirea ca un ideal la care el nu mai poate ajunge tocmai din acest motiv: diferenta discordanta dintre universurile luceafarului si al catalinei." codrine,eminescu in luceafarul spune exact inversul chestiei asteia.Eminescu se "identifica" cu divinitatea priun simpla capacitate de a iubi la fel ca ea.El plange tocmai pt ca nu poate sa si metamorfozeze iubirea lui intr una pamanteasca... si in luceafarul tocmaia sta zice...el iubeste de acolo de sus...din cer pe fata de imparat.apoi prezinta iubirea catalina,iar in planul al treilea spune cum luceafarul devine hyperion si merge spre demiurg pt a i cere voie sa mearga pe pamant si sa iubeasca si el cum iubeste toata lumea. Tot ce a vrut eminescu sa spuna prin asta e ca cel mai mult si a dorit sa nu afle iubirea platonica,cea divina si cum mai vrei tu...ci voia sa se scufunde in simplitate si sa iubeasca simplu,asa cum se iubeau catalinii.

    RăspundețiȘtergere
  4. "eu in lumea mea ma simt/ nemuritor si rece" stefane, nu-mi inspira capacitate incomensurabila de a iubi. el tanjeste dupa iubire, dar iubirea, fiind un sentiment atat de simplu dar inexplicabil, intr-un univers al cunoasterii absolute isi pierde semnificatia, iar luceafarul intr-o lume pamanteasca nu mai e luceafar, asadar luceafarul este incompatibil cu iubirea, desi o tanjeste.

    RăspundețiȘtergere
  5. nu esti departe de ce am zis si eu...ai plecat de la o ipoteza si pe parcurs ai schimbat o...ma rog:)

    RăspundețiȘtergere
  6. Fiecare dintre noi poate fi divin prin simplul fapt ca Dumnezeu ne a facut si dupa chip si dupa asemanare.

    RăspundețiȘtergere
  7. sau noi l-am facut pe dumnmezeu dupa chipul si asemanarea noastra?

    RăspundețiȘtergere
  8. Frumoasa reactie, unchiule! Una care se lasa asteptata de pe la inceputul discutiei, de altfel.

    RăspundețiȘtergere
  9. desteapta reactie intr adevar,ma gandeam ca te ai obisnuit cu mintea-i;))...Codrine,oul sau gaina? Dupa lungi cugetari,gasit eu mi am linistea si am ajuns spre marea mea fericire la o concluzie...dumnezeu ne a facut dupa chipul si asemanarea i...

    RăspundețiȘtergere
  10. Poate ai mai intalnit poanta asta pe undeva: concluzia este momentul in care te-ai plictisit sa mai gandesti.

    RăspundețiȘtergere
  11. as vrea sa te rog sa fii mai concret...altfel nu ti pot replica afirmatia

    RăspundețiȘtergere